CO2 reduceren begint vandaag met Neste MY HVO100

RED III: 14,5 procent CO2-reductie in binnenvaartsector

In de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is afgesproken dat we in het jaar 2030 veertig tot vijftig procent CO2-reductie willen realiseren ten opzichte van 2015. Anno 2024 staat de teller echter op acht procent en dat komt deels ook nog eens door het kleiner worden van de vloot. Eerder was er sprake van een verplicht emissielabel voor de binnenvaart, dit is inmiddels van de baan. Om in de binnenvaart toch uitstoot te reduceren, zet de overheid nu in op RED III – dit zou moeten leiden tot een CO2-reductie van 14,5% in de gehele binnenvaartsector.

Tot 90 procent CO2 reduceren met Neste MY hernieuwbare diesel

Binnenvaartschepen die varen op Neste MY Renewable Diesel (HVO100) in plaats van fossiele brandstoffen (dieselolie), realiseren per direct een CO2-reductie tot wel negentig procent. En dat terwijl het product een vergelijkbare chemische samenstelling heeft als fossiele diesel en dus zonder enige aanpassing aan motor of machine kan worden bijgetankt. Bovendien loopt met het gebruik van Neste MY HVO100 de lokale uitstoot van onder andere fijnstof, koolwaterstof, stikstofoxiden, koolmonoxide en polyaromatische koolwaterstoffen aanzienlijk terug, zeker bij oudere motoren waarbij het gebruik van AdBlue® nog niet vanzelfsprekend is.

De voordelen op een rijtje:

  • Onmiddelijke CO2-reductie tot 90% vergeleken met fossiele diesel
  • Verminderd gebruik AdBlue® en brandstoffilters
  • Jaarlijks afnamecertificaat met gerealiseerde CO2-besparing
  • Levering via bunkerstations, bunkerboten en tankwagens
  • Bedrijfszeker tot -22 graden Celcius
  • Drop-in fuel: geen technische aanpassingen nodig
  • Efficiënte en schonere verbranding
  • Reductie van lokale uitstoot (fijnstof, stikstof)
  • Neste MY en OK: partners in duurzaam ondernemen