OK Slurink en NPRC samen op weg naar een duurzame binnenvaart
Op een zonnige, lichtbewolkte vrijdagmorgen in mei doet het MS Celeste van Scheepvaartonderneming Celeste BV het bunkerstation van OK Slurink in Lobith aan. Sinds enige tijd vaart het 105 meter lange motorvrachtschip van Wim en Sandra Koopmans namelijk op HVO100, bij OK Slurink verkrijgbaar als Neste MY Renewable Diesel.
“Sinds we zijn overgestapt op Neste MY start de motor een stuk beter”
Wim Koopmans (MS Celeste): “Nu we in plaats van fossiele gasolie, Neste MY HVO100 bij OK Slurink zijn gaan bunkeren, kunnen we onze CO2-uitstoot per direct aanzienlijk reduceren. Tot wel 90%! Het mooie is dat we daarvoor niets aan ons schip of de motoren hebben hoeven te veranderen, maar nu dus wel een stuk duurzamer kunnen vervoeren.” En dat is niet het enige voordeel dat Koopmans ondervindt sinds de switch naar Neste MY Renewable Diesel: “Ik heb de prestaties van de motor scherp in de gaten gehouden, deze bleven gelijk. Sterker nog, sinds we op Neste MY zijn overgestapt, start de motor een stuk beter.”
Lid van de NPRC
Het MS Celeste, vervoerder van droge lading – in dit geval zout – is een van de ruim 150 leden van de NPRC, een coöperatie van binnenvaartondernemers die zich specialiseert in het vervoer van droge lading via de Europese wateren. De NPRC gelooft in een duurzame toekomst. Robert van Vliet, Commercial Development Manager bij NPRC: “We vinden het belangrijk om als coöperatie een concrete bijdrage te kunnen leveren aan een schonere binnenvaart, met name door het reduceren van de emissies.”