Tromsø: dankzij Neste MY HVO100 een van de schoonste op de binnenwateren

Zonder aanpassingen 90% minder CO2 uitstoten

“Tot 90% CO2-uitstoot reduceren, zonder ook maar enige aanpassing aan de techniek en motor, ja dat sprak mij wel aan”, vertelt Wilco Ooms in zijn comfortabele tuinkantoor. “Vandaar dat we met onze brandstofpartner OK Slurink over HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) zijn gaan praten. Daar vonden we gelukkig een gewillig oor en adviseerden zij ons Neste MY Renewable Diesel. Want kijk, ooit moeten we naar nul-emissie, oftewel elektrische of waterstofaandrijving. Maar zover zijn we nog lang niet! Dat maakt onze schepen om te beginnen drie keer zo duur en brengt ook nog eens allerlei technische onzekerheden en leveringsproblemen met zich mee. Daar komt bij dat er op binnenvaartschepen gewoon geen ruimte is voor enorme gastanks of accupakketten, waarvan je je trouwens kunt afvragen of die nou wel zo schoon zijn. Maar goed, we wilden in het kader van duurzaam werken desondanks flinke stappen zetten om de vermoedelijk nog lange periode naar zero-emissies te overbruggen. Zo kwamen we op het idee de Tromsø te voorzien van de allernieuwste technieken, Stage V-motoren én, om in plaats van conventionele B7 diesel, Neste MY Renewable Diesel (HVO100) bij OK Slurink te bunkeren.”

Jesper Vermaas vult aan: “Het zit er dik in dat in het kader van het overheidsstreven naar zo min mogelijk emissies als eerste naar de binnenvaart wordt gekeken. Ook onze eindklanten en overheden zullen via bevrachter Transko steeds vaker om emissiearme diensten gaan vragen. Daar willen wij klaar voor zijn. En dan is varen op HVO100, waarmee we de CO2-uitstoot tot 90% terugbrengen, niet alleen heel
effectief, maar ook een mooie testcase.

Download hier het volledige interview.